Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny

Brouk byl naprosto revoluční auto. Vznikl těsně před druhou světovou válkou jako první lidový vůz pro masy, byl jednoduchý a dal se opravovat šroubovákem a kladivem. Navíc stál stejně jako malá motorka. Pod jeho designem je podepsaný Čech Ferdinand Porsche.

Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny
Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny (Zdroj: archiv redakce)

Už v roce 1933 se v Hitlerově mozku zrodila myšlenka na „Volks-wagen“ (Lidový vůz). Hitler chtěl jednoduché auto dostupné pro všechny občany Třetí říše. V roce 1933 schválil nákresy designéra Erwina Komendy a šéfdesignéra Ferdinanda Porscheho. Poprvé se Brouk představil široké veřejnosti v roce 1936. O dva roky později začala výroba, ale než se rozjela masově, přišla válka. Nakonec bylo vyrobeno 21 milionů těchto vozů, což mu zajistilo zápis v Guinessově knize rekordů coby nejprodávanější auto světa. Poprvé se Brouk představil veřejnosti před 75 lety 15. února 1936.

Brouk v armádě

Během druhé světové války musely výrobní linky místo lidových Brouků chrlit Brouky armádní. V továrně vznikla vojenská vozidla Kübelwagen Typ 82 (vyrobeno bylo asi 52 000 kusů) a Schwimmwagen Typ 166 (těch vzniklo asi 14 000 kusů). Auta s jednoduchým, vzduchem chlazeným motorem využívaly je třeba německé Afrika Korps v pouštních vojenských akcích.

Po válce továrnu obsadila nejdřív americká, později britská armáda. Budovy byly dost poničené kvůli bombardování. Hrozila demolice, ale britský major Ivan Hirst se rozhodl vzkřísit projekt masového auta a 22. srpna 1945 zadal první zakázku na 20 000 nových Brouků. O rok později už továrna chrlila tisícovku Brouků měsíčně.

Tehdy to ještě nebyl Brouk

Brouk se ovšem tehdy ještě nejmenoval Brouk, ale říkalo se mu Volkswagen Typ 1. Lidovou přezdívku Brouk dostal až později, Američané mu tak začali oficiálně říkat až v roce 1967.

Auto napravovalo válečné škody – Brouk zmobilizoval Evropu a pomohl Německu získat ztracené sympatie. Jeho nezapomenutelná kulatá karosérie a vzadu uložený, vzduchem chlazený motor se staly legendárními. Brouk byl ve své době svižným a téměř bezkonkurenčním vozem. Měl vše, co má lidový vůz mít – byl levný, spolehlivý, nenáročný a nerozbitný.

Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny
Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny
Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny
Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny
Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny
Legendární Brouk českého designéra oslavil 75. narozeniny

Manuál pro naprosté idioty

Hrdí majitelé Brouka tolerovali drobné vady na kráse, jako byl hlučný motor, malý vnitřní prostor nebo špatné topení. Brouka si zamilovali hlavně umělci, filmaři a pro hnutí hippies se v 60. letech stal spolu s VW busem „oficiálním“ autem.

Hipíci dokonce od roku 1969 vydávali vlastní servisní příručku s názvem „Jak udržet váš VW při životě – pro naprosté idioty“. Kniha byla vyzdobena psychedelickými obrázky a stála 20 dolarů.

V 60. letech byl Brouk obrovským hitem, ale pak ho začala válcovat modernější a levnější auta z Japonska. A koneckonců i Volkswagen Golf z domácí „stáje“. Hlavní výroba Brouka se proto přesunula do Mexika a Brazílie, kde se v nezměněné podobě vyráběl až do tohoto tisíciletí. Poslední VW Brouk vyrobili v roce 2003 v závodě Puebla v Mexiku.

Brouk v číslech

  • Vyráběl se neuvěřitelných 65 let (1938–2003)
  • Jedná se o nejdéle vyráběný vůz s největším počtem vyrobených kusů bez změny designu
  • Před zahájením výroby urazily zkušební prototypy během testování 2 900 000 km
    Poháněl ho vzduchem chlazený čtyřválec o obsahu 1,1 litru, který měl výkon 34 koní
  • Z nuly na sto zrychloval za „nekonečných“ 27,5 sekundy
  • Maximální rychlost byla 115 km/h
  • Spotřeba paliva 6,7 l/100 km

Čech Ferdinand Porsche

Autor Brouka Ferdinand Porsche se narodil v roce 1875 v českých Vratislavicích nad Nisou. Jméno Porsche pochází pravděpodobně z českého jména „Boreš“. Žil v Německu, kde byl členem NSDAP i SS. Po válce jej soudili jako válečného zločince, ale propustili ho na kauci a nakonec ho francouzský tribunál pro válečné zločiny shledal nevinným. Zemřel na mrtvici v 75 letech.

Jeho syn Ferry Porsche založil továrnu Porsche a rozjel výrobu slavných sporťáků nesoucích rodinné jméno. První modely, např. Porsche 365, byly Broukům hodně podobné a Porsche využil některé z jeho prvků. Podle zlých jazyků byl Ferdinand Porsche plagiátor, který slavnou konstrukci Brouka odkoukal od svého kamaráda, dlouholetého konstruktéra Tatry Hanse Ledwinky.

Ledwinka a ukradený nápad

Když Ledwinka zkonstruoval aerodynamicky tvarovanou Tatru 77, Hitlera natolik uchvátila, že Ferdinandu Porschemu přikázal sestrojit něco velmi podobného. Tak vlastně vznikla i automobilka Volkswagen, protože legendární „Brouk“ byl vůbec první sériový automobil, který její brány opustil.

Tatra na Volkswagen podala žalobu, ale když Německo obsadilo tehdejší Československo, žaloba byla samozřejmě okamžitě smetena ze stolu. Došlo na ni zase po válce. I tak se spor táhl až do roku 1961, kdy musel Volkswagen Tatře vyplatit 3 miliony marek.

Text: Alice Kavková
Foto: Shuttesrtock.com, Aleks49 / Shutterstock.com, Fotoluminate LLC / Shutterstock.com,
KANIN.studio / Shutterstock.com, Olga Popova / Shutterstock.com, Radoslaw Lecyk / Shutterstock.com, neftali / Shutterstock.com, betto rodrigues / Shutterstock.com,
Marcin Krzyzak / Shutterstock.com, Vladimirs1984 / Shutterstock.com,nop16 / Shutterstock.com

 

Publikováno: 26.09.2016

Mohlo by vás dále zajímat

Pěstování orchidejí

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Reportáž s ing. Kratochvílem o pěstování orchidejí.

Lapače škůdců

Jaké jsou lapače na škůdce?

Škůdci okrasných dřevin

Škůdci okrasných dřevin

Jak může uškodit květinám Lalokonosec

Okousané listy rostlin má velmi často na svědomí záškodnický brouk Lalokonosec.

Domácí škůdci

Domácí škůdci

Choroby a škůdci brambor

Choroby a škůdci brambor

ČTĚTE DÁLE

Mezinárodní den památek a sídel
Mezinárodní den památek a sídel

Redakční zprávy

Mezinárodní den památek dle OSN přísluší každý rok 18. dubnu. Je to den, který zdůrazňuje důležitost památek a kulturního dědictví o celém světě.

Božskou měkkost šátků a šál zaručí správné skladování příze
Božskou měkkost šátků a šál zaručí správné skladování příze

Redakční zprávy

Pletení a háčkování zažívá v posledních letech velký boom. Správné skladování příze je nezbytným krokem k ideální kvalitě pletacího materiálu.

Přejeme vám krásné a šťastné Vánoce
Přejeme vám krásné a šťastné Vánoce

Redakční zprávy

Po období příprav, shonu, nekonečných front, pečení, uklízení a vymýšlení dárků můžeme konečně vydechnout a užít si nejsvátečnější den roku – den Vánoční. Přejeme Vám, abyste jej prožili v klidu, obklopeni svými blízkými, láskou a štěstím.

Veselé Velikonoce!
Veselé Velikonoce!

Redakční zprávy

Pomlázka pochází od slova pomladit. Proto si zařiďte řádnou omlazovací kůru, ať jste stále mladí a krásní. ???? Veselé Velikonoce vám přejeme!

Pasivní domy a zateplování mají zelenou
Pasivní domy a zateplování mají zelenou

Redakční zprávy

Poprvé v historii je možné získat dotace na pasivní domy. A jak o finance žádat? Na to odpověděl ministr životního prostředí Martin Bursík, který v druhém dubnovém týdnu slavnostně vyhlásil nový dotační program na podporu úspor energií v obytných budovách „Zelená úsporám“.

Známe nejlepší pasivní domy roku 2017
Známe nejlepší pasivní domy roku 2017

Redakční zprávy

V uplynulých měsících roku probíhal již třetí ročník soutěže Pasivní dům roku. Vítězové pěti kategorií byli vyhlášeni v rámci zahajovacího večera veletrhu FOR PASIV. Pojďme si připomenout všechny domy, které do soutěže postoupily, a hlavně si představit vítěze!

Dubai Frame – nejnovější atrakce Dubaje
Dubai Frame – nejnovější atrakce Dubaje

Redakční zprávy

Je domovem nejvyššího mrakodrapu, největšího nákupního centra a nejdelšího metra bez řidičů na světě. Nyní si může Dubaj připsat další superlativ – můžete obdivovat všechny jeho trofeje jako největší zarámované obrazy světa.

IceHotel – navštivte ledové království
IceHotel – navštivte ledové království

Redakční zprávy

Již po osmadvacáté bylo otevřeno ledové království proslulého IceHotelu. Jednotlivé pokoje vytvořilo z ledu 36 umělců z celého světa. Měli prakticky volnou ruku, a tak můžeme obdivovat fantaskní výjevy, přespat v rukách obří gorily nebo v džungli monstery.

Vyhlášení vítězů Nej Kuchyně
Vyhlášení vítězů Nej Kuchyně

Redakční zprávy

Tento týden proběhlo sčítání hlasů poroty a druhého kola hlasování a už známe vítěze naší velké soutěže o spotřebiče Philco v celkové hodnotě 80 tisíc korun. Kdo si odnesl cenu nejvyšší, a kterým kuchyním uniklo vítězství jen o vlásek?

Gordana Glass dává sklu nový rozměr
Gordana Glass dává sklu nový rozměr

Redakční zprávy

Sklo je úžasný materiál, který od nepaměti vstupuje do našeho života v nejen užitné, ale hlavně estetické funkci. Dá se tvarovat, probarvovat a ožívá světlem, které jediné věci propůjčuje tisíc tváří. Slovenská sklářka chorvatského původu, která si objekt své tvorby vložila i do jména Gordana Glass, vkládá do své tvorby duši a osobitost, čímž jí propůjčuje neobyčejný rozměr.

Podzimní přehlídka designu Czech Design Week odstartuje v pondělí
Podzimní přehlídka designu Czech Design Week odstartuje v pondělí

Redakční zprávy

Týdenní prodejní výstava Czech Design Week představí 150 designérů nezávislé scény z Čech i zahraničí. Návštěvníkům nabízí nejen ochutnávku zajímavých počinů, ale také možnost nakoupit zajímavé vánoční dárky. A hlavně pochopit, že design je součástí života každého z nás a ne jen drahé vybavení bytů.

Prohlédněte si nejlepší stavby Česka
Prohlédněte si nejlepší stavby Česka

Redakční zprávy

České ceny za architekturu za rok 2017 mají své vítěze. Vyhlášeni byli v pondělí 27. listopadu v místě pro nové umění Jatka 78. Hlavní cenu druhého ročníku soutěže získali Radko Květ a Pavel Pijáček za realizaci Archeoparku Pavlov. My vám nabízíme prohlídku všech oceněných staveb.